معرفی مشاهیر و بزرگان

ساخت وبلاگ

فاضلاب بهداشتی به آب‌های آلوده‌ای که از طریق مصارف مسکونی و انسانی مثل حمام، شستشوی لباس و ... تولید می‌شود گفته می‌شود. برای تعیین کیفیت این فاضلاب عوامل زیادی وجود دارد. در ادامه با وبلاگ ما همراه باشید.

این مقاله جهت بروزرسانی و انتشار بار علمی آن در سری وبلاگ های این مجموعه تولید شده است و بر گرفته از یک مقاله در یک وبسایت است که دارای منبع می باشد و پیشنهاد ما نیست جهت بررسی بیشتر و اطمینان بیشتر منابع آن منابع بررسی شود.

فاضلاب بهداشتی محلول رقیقی است که 99.9% آن را آب و فقط 0.1% آن را مواد جامد یا سایر مواد تشکیل داده است. فاضلاب بهداشتی ممکن است محتوای عوامل بیولوژیکی و باکتری‌های بیماری‌زا نیز باشد. مجموعاً به هرگونه تغییری در کیفیت منابع آبی در دنیا که در اثر تخلیه فاضلاب یا پساب رخ دهد، به نحوی که به سادگی یا با تصفیه اندک نتوانیم از این منابع در مصارف عادی استفاده نماییم، آلودگی می‌گویند.

تنها آب‌های سطحی نیستند که در معرض آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های اجتماعی و صنعتی قرار می‌گیرند، بلکه تخلیه فاضلاب و پساب در زمین می‌تواند آب‌های زیرزمینی را به شدت آلوده سازد. در بعضی شهرهای ایران در اثر این‌گونه آلودگی‌ها به غلظت بسیار بالای یون نیترات که تا 3 برابر حد مجاز استاندارد جهانی است برمی‌خوریم. این موضوع موید این است که نفوذ مقادیر زیاد فاضلاب در زمین به مرور خاصیت تصفیه خاک را زایل نموده و لایه‌های خاک که می‌توانستند سهم مهمی در تغییرات کیفیت فاضلاب دفعی در زمین داشته باشند دیگر قادر به انجام این تغییرات نیستند و ازاین‌رو، فاضلاب بهداشتی و صنعتی بدون هیچ تغییر یا تصفیه‌ای، به آب‌های زیرزمینی می‌پیوندند. در این‌گونه موارد تنها راه نجات آب‌های زیرزمینی از آلودگی‌ها، جمع آوری و دفع فاضلاب بهداشتی است. در ادامه توضیح می‌‌‌دهیم فاضلاب بهداشتی چیست، چگونه کیفیت آن را تعیین می‌کنیم و نحوه خرید پکیج‌ تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست.

فاضلاب بهداشتی چیست؟

فاضلاب بهداشتی که به آن فاضلاب خانگی یا فاضلاب انسانی نیز می‌گویند، آب‌های آلوده شده توسط مصارف انسانی در کاربری‌های مسکونی، اداری و صنعتی و البته شهری است. فاضلاب بهداشتی ناشی از مصارف انسانی، در بخش‌هایی همچون توالت، حمام، آشپزخانه و غیره تولید می‌شود. تخمین میزان فاضلاب بهداشتی، با برآورد میزان آب مصرفی انسان و اعمال ضرایب تبدیل آب به فاضلاب که متناسب با واحد تولیدکننده فاضلاب بهداشتی است، به دست می‌آید. براین‌اساس میزان تولید فاضلاب بهداشتی در ایران به طور متوسط بین 100 تا 180 لیتر در روز است. اهمیت تصفیه فاضلاب بهداشتی از آنجاست که آلودگی‌های دفع غیرمجاز آن، سلامت محیط زیست و انسان را به شدت در خطر قرار می‌دهد، موجب تخریب اکوسیستم محل دفع فاضلاب می‌شود و از سوی دیگر تصفیه فاضلاب امکان مصرف مجدد آن را فراهم می‌آورد.
مورد اخیر، در وضعیت امروز جهان و به خصوص ایران که تحت تأثیر ویژگی‌های اقلیم گرم و خشک قرار دارد و متأثر از تغییرات گسترده اقلیمی است، حائز اهمیتی دوچندان است. همچنین به این مقدار باید درصد نشتی که مربوط به سن لوله کشی فاضلاب زنجیره‌ای است اضافه کرد. اجرای تصفیه فاضلاب خانگی در جوامع کوچک و بزرگ شهری ازآن‌جهت حائز اهمیت است که امکان استفاده مجدد از آب تصفیه شده و بهداشتی را برای هر جامعه انسانی به‌منظور کاهش شیوع بیماری‌های منتقله از طریق آب و کاهش اثرات آن بر محیط زیست فراهم می‌کند. شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم در زمینه تصفیه فاضلاب بهداشتی خدماتی ارائه می‌دهد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

فاکتورهای تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی از نظر ترکیب فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی در سه گروه قوی، متوسط و ضعیف دسته بندی می‌شود. در جدول زیر مشخصات هر یک از این دسته بندی‌ها نمایش داده شده است.

رنگ فاضلاب بهداشتی که نشان دهنده عمر آن است در صورت تازه بودن خاکستری است و اگر کهنه و گندیده باشد تیره یا سیاه خواهد بود. بوی فاضلاب که ناشی از متلاشی شدن مواد آلی آن تحت فعالیت‌های باکتری‌های غیرهوازی با گازهای موجود در آن است، در صورت تازه بودن بویی شبیه کف صابون یا بوی نا داشته و اگر کهنه باشد بوی آن شبیه بوی تخم مرغ گندیده است. PH یا حالت اسیدی یا قلیایی فاضلاب از خواص و کیفیت‌های مهم آن بوده که اغلب در تصفیه آن نقش مهمی دارد. معمولاً برای اطلاع از کیفیت فاضلاب بهداشتی یا پساب صنعتی اقدام به نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم بر روی نمونه‌های اخذ شده می‌نمایند.
مهم‌ترین عواملی که در تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی و شدت آلودگی آن دخالت دارد و اندازه‌گیری آن‌ها در آزمایشگاه ضروری است، تعیین مقدار BOD( Biochemical Oxygen Demand) و COD (Chemical Oxygen Demand) است. چون اندازه‌گیری BOD در آزمایشگاه عملاً 5 روز زمان می‌برد، لذا آن را با BOD5 نمایش می‌دهند و معرف میزان اکسیژن لازم برای اکسیداسیون فاضلاب به روش بیولوژیکی است. COD نیز مقدار اکسیژن لازم برای اکسیداسیون فاضلاب به روش شیمیایی است که در زمانی حداکثر دو ساعته در آزمایشگاه تعیین می‌شود. مدت زمان برآورد اطلاعات فاضلاب، موجب شده است که تعیین میزان COD بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند در فاضلاب بهداشتی نسبت مشخصی بین COD و BOD5 وجود دارد که این میزان حدود 1.5 تا 2 است.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

فرایندهای مربوط به حذف آلاینده‌های موجود در فاضلاب را، تصفیه فاضلاب می‌گویند. این فرایندها در سه دسته کلی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قرار می‌گیرند. این فرایندها موجب تبدیل فاضلاب به پسابی کم‌خطر یا بی‌خطر برای مصارف مجدد یا دفع بهداشتی در طبیعت می‌شود. تصفیه فاضلاب به عنوان یکی از پایه‌های شهرسازی از دهه‌ها پیش موردتوجه جوامع انسانی قرار گرفته است. قدیمی‌ترین سیستم تصفیه فاضلاب در جهان به 7 هزار سال پیش در تمدن هندیان باز می‌گردد. در اروپا و در یونان هم در گذشته‌های بسیار دور، جمع آوری و هدایت فاضلاب به محلی برای تثبیت آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. در ایران نیز از سده سوم هجری، توجه به جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی وجود داشته است.
تصفیه فاضلاب به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز صورت می‌گیرد. در حالت متمرکز تمام فاضلاب یک منطقه شهری یا تمام یک شهر به وسیله شبکه جمع آوری، به محل تصفیه خانه منتقل می‌شود. این روش در گذشته بیشترین اقبال را داشته و به صورت گسترده در تمام جوامع مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در روش غیرمتمرکز که در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، فاضلاب در محل تولید مورد تصفیه و استفاده مجدد قرار می‌گیرد. مزایای این روش، کاهش هزینه‌های شبکه جمع آوری، مشکلات نشت فاضلاب در مسیر انتقال، کاهش مشکلات تصفیه و امکان مصرف مجدد در محل تولید است. در این رویکرد، هدف اصلی به حداقل رساندن نیاز تخصصی به راهبری سیستم‌های تصفیه و ایجاد امکان مصرف مجدد در استفاده‌های روزمره انسان از آب است.

تصفیه غیرمتمرکز فاضلاب عمدتاً به وسیله پکیج‌های پیش ساخته یا با امکان ساخت سریع و نصب راحت در محل شناخته می‌شود. جنس این پکیج‌ها از پلی‌اتیلن و فایبرگلاس قابل دفن، یا فلزی و بتنی است. فضای کمی برای نصب نیاز دارند و فاضلاب را مطابق با استانداردهای مربوط به مصارف مجدد، در محل، تصفیه می‌نمایند. دسترسی به تجهیزات مکانیکی و الکتریکی پکیج آسان و تعمیرات آن سریع است. هزینه‌های کمتری را در دوره بهره‌برداری و نگهداری شامل می‌شوند. طراحی مخازن سربسته و اغلب دفنی، مانع انتشار بو می‌گردد، هرچند فرایندهای مورد استفاده در پکیج‌های تصفیه فاضلاب، معمولاً بوزایی کمی دارند.

شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم، با رویکرد حفظ محیط زیست و منابع آسیب‌پذیر آبی در ایران، طراح و تولیدکننده پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی است. این مجموعه با دارا بودن تیم فنی مجرب و متخصص در حوزه فرایندی، تجهیزات مکانیکال و برق و با شناخت جامع نسبت به قوانین محیط زیستی، پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی، صنعتی و آب خاکستری را با یک سال گارانتی محصول و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می‌نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت این شرکت مراجعه فرمائید.

منبع: https://www.bahaews.ir/news/382575/%D9%81%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

معرفی مشاهیر و بزرگان...
ما را در سایت معرفی مشاهیر و بزرگان دنبال می کنید

برچسب : صنعت, نویسنده : محمد سلحشوری intec بازدید : 140 تاريخ : 1 بهمن 1401 ساعت: 20:25

خبرنامه